Effecten

Op korte termijn kunnen de volgende effecten worden vastgesteld:

  • het ervaren van een minder depressief gevoel
  • het ervaren van minder spanning
  • het krijgen van een positief zelfbeeld
  • het ervaren van het ontspannen actief in beweging zijn
  • het aanleren om uitgerust te zijn na de inspanning
  • de positieve ervaring van het buiten komen en bewegen
  • de sociale contacten met lotgenoten

 

Op lange termijn kunnen we de volgende effecten noteren:

  • een verbeterde algemene conditie en het ervaren van meer energie
  • het beter functioneren van hart, bloedvaten en longfunctie
  • de vermindering van lichamelijke klachten
  • de afname van depressieve en angstige gevoelens
  • het ontwikkelen van gezonde copingstrategieën.
  • een verbeterd zelfbeeld en zelfvertrouwen
  • een betere nachtrust

Samenvattend

Het (hard)lopen biedt dus een hele reeks voordelen. De effecten zijn te verklaren door een verbeterende aanmaak en opname van stemming bevorderende stoffen in het brein. Ook is er een direct verband tussen inzet en resultaat. Een diepere en betere ontspanning na inspanning is een ander voordeel. Tot slot is de afleiding een belangrijke factor, piekeren en hardlopen gaan niet samen. Een belangrijke uitdaging voor de runningtherapeut is om te zorgen dat de cliënt gemotiveerd blijft. Hij stippelt in samenspraak met de deelnemer een evenwichtig programma uit met realistische doelen. Na eventuele terugval wordt een aangepast schema gemaakt zodat de deelnemer weer langzaam op krachten kan komen.

Het ‘runningtherapie concept’ is gebaseerd op een holistische mensvisie, waar ‘gekeken wordt naar de gehele mens’. Lichaam en geest zijn continu, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Runningtherapie kan geadviseerd worden als een complementaire behandeling naast psychotherapie en/of medicatie. Runningtherapie past uitstekend binnen het stepped-care principe.