Wat doet runningtherapie

Hardlopen is een vorm van bewegen die naast een verbetering van de lichamelijke fitheid, ook vele psychische voordelen oplevert. De rustige duurloop zal gedurende de therapie in afstand toenemen, hetgeen een gunstig effect heeft op de werking van verschillende stoffen in het lichaam (o.a. de aanmaak van endorfines en op de afname van het stresshormoon cortisol). Hierdoor neemt de stresstolerantie toe en het verbetert de stemming. Deelname aan de activiteit zorgt voor een verbetering van je lichamelijke fitheid en meer vertrouwen in je eigen lichaam, wat een positieve invloed heeft op je zelfbeeld.

Kortom: runningtherapie bevordert zowel de lichamelijke als de geestelijke gesteldheid. Het lichaam inzetten ten behoeve van de geest, de inspanning zorgt voor ontspanning. De laatste jaren hebben verschillende onderzoeken aangetoond, dat  lichamelijke activiteit een gunstige invloed heeft op psychische klachten, met name bij lichte en matige depressie.

Runningtherapie biedt je een handvat op weg naar een betere balans, herstel en welbevinden. Runningtherapie geeft je motivatie, inspiratie en kracht zodat je plezier in je leven toeneemt. Door het lopen versterk je niet alleen je hart- en vaatstelsel en daarmee je gezondheid maar brengt vooral ook je gedachten tot rust. Dit heeft tot gevolg dat je je een vrijer, opgewekter en zelfverzekerder mens voelt.

Met runningtherapie verandert er veel. Door zelf in beweging te komen, komt alles in beweging. Veel mensen die runningtherapie hebben gevolgd en nog steeds hardlopen ervaren dat zij:

  • rustiger worden in hun hoofd
  • hun lichaam weer ontdekken en zich hierdoor sterker voelen
  • zich na het lopen voldaan voelen (geluksmomentje)
  • zich fitter en energieker voelen
  • minder somber en/of angstig zijn
  • beter kunnen slapen
  • meer zelfvertrouwen krijgen

Voor wie is het bedoeld

Statistieken laten zien dat veel mensen in onze moderne maatschappij last hebben van stress-gerelateerde klachten. Dat heeft velerlei oorzaken, maar de kern is gelegen in het feit dat de druk om te presteren hoog is. Als we voor een langere periode boven ons niveau worden belast, ontwikkelen we klachten van fysieke en psychische aard. Als mensen met stressgerelateerde of ondefinieerbare lichamelijke klachten bij een arts, psychiater of psycholoog komen, zal één van de eerste vragen van de hulpverlener zijn: “Doet u aan lichaamsbeweging”? Lichaamsbeweging en in het bijzonder hardlopen en/of wandelen is een prima activiteit tegen veel lichamelijke en geestelijke klachten.   Ook medicijnen en gesprekken zijn veelgebruikte interventies. Het is voor veel mensen veel gemakkelijker om de voorgeschreven medicijnen te slikken dan het sportadvies van de arts op te volgen. Maar juist dit sportadvies is van groot belang voor herstel op de lange duur.

Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat daarnaast regelmatig bewegen de mens goed doet. Dat brengt een aantal processen in ons lichaam opgang, waardoor we ons prettiger gaan voelen. De beweger krijgt daarbij een toename in conditie en zelfvertrouwen en een afname van onzekerheid, angsten en depressie. De stresstolerantie neemt toe en het verbetert je stemming. We kunnen letterlijk de stress uit ons lijf lopen.

Natuurlijk lost runningtherapie niet alle problemen op, maar het kan je net dat zetje geven om zowel lichamelijk als geestelijk in beweging te komen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat runningtherapie een positieve invloed heeft op:

  • het verminderen van stressklachten
  • het verminderen van depressie en sombere gevoelens
  • het verminderen van angstklachten en paniekaanvallen
  • het versneld herstellen van een burn-out
  • preventie terugval na een depressie of burn-out
  • het verminderen van slaapproblemen
  • het verminderen van gevoelens als vermoeidheid en lusteloosheid
  • het verbeteren van de lichamelijke conditie

Het hardlopen wordt opgebouwd tot een niveau dat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is. Je hoeft er geen goede conditie voor te hebben, wel de bereidheid om te gaan lopen.

Bij twijfel of runningtherapie geschikt voor je is, raadpleeg dan je huisarts.